Nieuwe minister Onderwijs verliest geduld

DEN HAAG – Als men dacht dat met een nieuwe club in vak K ook een nieuwe wind – de zogenaamde nieuwe bestuurscultuur – door Nederland zou waaien, komt, zeker op Onderwijs, bedrogen uit. Het schijnt zelfs zo te zijn dat de minister nu al zijn geduld heeft verloren in het dossier van het Cornelius Haga Lyceum. Niets van een nieuwe vent, een jonge vent, een nieuwe wind. Welnee, gewoon oude wijn in nieuwe zakken. 

Inspectie van het Onderwijs 
Begin februari kwamen geruchten naar buiten over wéér een rapport van de Inspectie van het Onderwijs over het Cornelius Haga Lyceum. Volgens de onderzoekers van NRC zou het Lyceum meerdere onvoldoendes scoren in een nog niet gepubliceerd inspectierapport. Als de school dit jaar niet betere resultaten laat zien, dan zal – volgens de krant – de minister de geldkraan stapsgewijs dichtdraaien, na eerst opschorting van de subsidies. Volgens de Inspectie van het Onderwijs  zou het wederom gaan om resultaten van ‘zeer zwak’ . 

De site van de Inspectie meldt dat een zeer zwakke school/afdeling ‘een school/afdeling is die onvoldoende onderwijsresultaten (eindopbrengsten) realiseert en die daarnaast op cruciale onderdelen van het onderwijsleerproces onvoldoende kwaliteit laat zien’. De Inspectie controleert volgens haar zelf dus op onderwijsresultaten en de kwaliteit van het onderwijsleerproces. 
Om dit te controleren is er dus de Inspectie van het Onderwijs, die in de hand met de Wet op het Onderwijstoezicht (Wot) het ganse land doortrekt. Elk jaar wordt gekeken of er aanwijzingen zijn of een school onvoldoende kwaliteit levert (volgens artikel 15n van de Wot). Dit gebeurt om goed onderwijs te bevorderen en zwakke en zeer zwakke scholen zo snel mogelijk te signaleren.  

Per 1 februari 2022 was er een overzicht van 9 ‘zeer zwakke’ afdelingen voor het voortgezet onderwijs. Op deze lijst was geen Cornelius Haga Lyceum te vinden. Overigens wel een school met havo en vwo in Utrecht en ook in Hoorn. Bij deze school stond te lezen dat de kwaliteit ‘zeer zwak’ was en het ‘financieel beheer‘ onvoldoende. Echter de hele lijst is niet in de media terecht gekomen, alleen het Cornelius Haga Lyceum, wat zeer opvallend was, zeker door het feit dat de resultaten op straat lagen voordat het rapport openbaar was gemaakt.  
Daarnaast maakte De Stentor in november 2021 bekend dat drie scholen (basisonderwijs) van de Apeldoornse onderwijskoepel Leerplein055 (met 23 basisscholen) door de Inspectie het etiket ‘zeer zwak’ hebben gekregen. Hierbij ging het om effectieve sturing van de scholen. 
Twee jaar eerder – oktober 2019 – was het raak in Friesland. Daar bleken vijf basisscholen het predikaat van ‘zeer zwak’ mee te hebben gekregen. Hierbij ging het over onvoldoende leerresultaten.  
Op het moment dat men de lijst van basisscholen met het etiket ‘zeer zwak’ bekijkt op de site van de Inspectie, komt men twee andere namen tegen in Apeldoorn. Leerplein055 staat niet op de lijst. Het is onduidelijk om dit soort zaken te doorgronden, waarbij de inspectie aangeeft dat het ‘open data’ is.   

Cornelius Haga Lyceum
Deze school gebaseerd op Islamitisch onderwijs ligt constant onder de loupe van de Inspectie en het ministerie. Waarom is niet helemaal duidelijk te krijgen, maar de media geeft aan (NH Nieuws) dat de school ernstig tekort schiet als het gaat om de kwaliteit van het onderwijs. Volgens een artikel in de media van 25 februari 2022 zou de school geen basiskwaliteit leveren. De vraag is wat basiskwaliteit is, middels welke regels. NH Nieuws gaat verder met de opmerking dat de leiding beter zicht moet krijgen op de ontwikkeling en vorderingen van leerlingen en dat docenten meer rekening moeten houden met verschillen tussen de leerlingen. Daarnaast moeten ze in beeld brengen of leerlingen zich veilig voelen op school. 

Heeft de schrijver van het artikel weleens de missie van het Cornelius Haga Lyceum gelezen? Dit geldt ook voor de Inspectie en de minister en zijn ministerie. De missie van het Lyceum begint met het feit dat de school “ … er naar streeft hoogwaardig voortgezet onderwijs op Islamitische grondslag toegankelijk te maken voor een ieder. Dit onderwijs moet tot stand komen in een veilige, respectvolle en stimulerende leeromgeving waar leerlingen in hun kracht worden gezet en volop de kans krijgen hun talenten te ontplooien en zich optimaal te ontwikkelen … “ 
NH Nieuws geeft aan dat de Islamitische school in Nieuw-West in de clinch ligt met de overheid. Mag ook wel eens gedacht worden of dat de zin andersom zou kunnen zijn. Op een manier dat de overheid in de clinch ligt met het Lyceum, omdat het een school is op een andere religie gestoeld. De opening van de school is vele jaren geblokkeerd, maar in 2017 kwam dan toch de school. Maar de tegenwerking bleef komen, daar in 2019 de burgemeester van Amsterdam plotseling kwam met ‘banden met een terroristische organisatie’. Mogelijk door de influistering van de AIVD over zogenaamde ‘Salafisitische tendensen’. De Inspectie kon van deze banden geen bewijs vinden en dus moest het over een andere boeg, nl. ‘wanbeheer’ en ‘ontoereikend burgerschapsonderwijs’.  

In het eerste rapport van 2019 was de Inspectie behoorlijk positief, zelfs werden woorden gebruikt als ‘voldoende kwaliteit’ en het ‘financieel beheer op orde’. In een tweede rapport in hetzelfde jaar was alles compleet andersom. Hoezo twee keer controle en een rapport in één jaar? Bewust overlegd met de school of door iets of iemand gestuurd? 
En nu komt de nieuwe minister van Onderwijs, Dennis Wiersma, met een brief aan de Tweede Kamer over een nieuw inspectierapport met het etiket ‘zeer zwak’.  De minister geeft aan dat het verschrikkelijk nieuws is voor de leerlingen, dat het Lyceum niet in staat is beter onderwijs te bieden. Wat de minister bedoelt met beter onderwijs, is compleet onduidelijk. De minister geeft aan dat zijn geduld op is en hij spreekt zijn ergernis uit omdat de school geprobeerd heeft om de publicatie van het rapport tegen te houden.  

Het is jammer dat een nieuwe minister zo’n toon aanslaat tegen een Islamitische school. Een school die haar best doet om haar leerlingen onderwijs te geven dat gebaseerd is op Islamitische grondslag. Misschien zou de nieuwe minister eens een gesprek aan kunnen gaan met het Cornelius Haga Lyceum, met eigen ogen zien hoe het daar gaat, ‘ruiken en proeven’ wat Islamitisch onderwijs is.  

(Bronnen: Onderwijsinspectie, NRC, Onderwijsconsument, De Stentor, Leeuwarder Courant, Cornelius Haga Lyceum, Islamitische Nieuwsbank, NU.nl, Wet op het Onderwijstoezicht) 

Henny A.J. Kreeft
Onafhankelijke Burger Journalistiek

© Khamakar News Agency / 28.02.2022 

Plaats een reactie